ترفند آمریکا برای منحرف کردن اذهان از راستی آزمایی برطرف تحریم ها

به گزارش وبلاگ پشتیبانی، دولت جو بایدن در حال حاضر در کوشش است به وسیله متمرکز کردن مسائل پیرامون مذاکرات حول دوگانه برطرف یا عدم برطرف تحریم ها ذهن ها را از مسئله اصلی که چگونگی برطرف تحریم ها و راستی آزمایی آن است منحرف کند.

ترفند آمریکا برای منحرف کردن اذهان از راستی آزمایی برطرف تحریم ها

گروه بین الملل وبلاگ پشتیبانی- آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای بی سی مدعی شد هنوز نشانه ای مشاهده ننموده است که نشان دهد ایران برای برداشتن گام های لازم جهت بازگشت به برجام آمادگی دارد یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: من فکر می کنم ایران از آنچه برای بازگشت به تعهدات برجامی مورد احتیاج است، آگاهی دارد، اما آنچه ما هنوز مشاهده ننموده ایم این است که آیا ایران آماده است یا می خواهد برای انجام آنچه که باید بکند، تصمیم بگیرد یا نه. آزمون این است و ما هنوز پاسخی برای آن نداریم.

این اظهارنظر آنتونی بلینکن در بردارنده ظرایف مهمی در مورد نحوه نگاه دولت جو بایدن به مقوله برطرف تحریم ها است و نشان می دهد آمریکایی ها هنوز باور ندارند که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تخلفی از تعهدات آمریکا انجام شده و نخستین شرط بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی، جبران نقض عهد گذشته است.

دولت جو بایدن، ظاهراً همسو با هواداران دونالد ترامپ تصور می نماید که تحریم ها اهرم فشاری ایجاد نموده اند که واشنگتن می تواند آن را ابزار کسب امتیازات جدید از ایران قرار دهد و بر همین اساس، این ایران است که باید گام نخست را برای برطرف تحریم ها بردارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خطاب به بلینکن به همین موضوع اشاره نمود و در توییتر نوشت: آنتونی بلینکن، لغو تحریم های ترامپ یک الزام حقوقی و اخلاقی- و نه یک اهرم مذاکراتی- است. [چنین استفاده ابزاری از تحریم ها] به کار ترامپ نیامد؛ به کار شما هم نخواهد آمد. میلیاردها دلار پول مردم ایران که به دلیل قلدرمابی ایالات متحده در خارج به گروگان گرفته شده را آزاد سازید. میراث ترامپ منقضی شده است. رئیس جمهور بایدن، این میراث را رها کنید.

غیر از ظریف، ده ها نفر از سیاستمداران هم حزبی جو بایدن هم به او گوشزد نموده اند که برطرف تحریم ها را نباید امتیاز به ایران قلمداد کرد. مثلاً 53 نفر از سران ایالتی حزب دموکرات و اعضای کمیته ملی حزب دموکرات در نامه ای به بایدن تصریح نموده اند که برطرف تحریم ها برای بازگشت به برجام را نباید امتیاز به ایران تلقی کرد. آنها نوشته اند: برطرف تحریم های ترامپ که او آشکارا آنها را برای غیرممکن بودن بازگشت به برجام وضع کرد نباید امتیاز به ایران تلقی کرد بلکه باید آن را کوششی برای بازگرداندن اعتبار آمریکا و تقویت امنیت این کشور دانست.

این در حالی است که در صورتی که قرار باشد بازگشت آمریکا به برجام اتفاق بیفتد، از منظر طرف ایرانی مسئله مهم برطرف یا عدم برطرف تحریم ها نیست بلکه هوشیاری درباره چگونگی برطرف تحریم ها (در صورتی که قرار باشد برطرف تحریم اتفاق بیفتد) است که اهمیت اصلی را دارد.

تجربه اجرای برجام در دوران باراک اوباما نشان می دهد میان برطرف واقعی تحریم و برطرف کاغذی یا حقوقی تحریم تفاوت از زمین تا آسمان است. دولت اوباما، علی رغم آنکه به صورت اسمی تحریم های بانکی و سایر تحریم ها را برطرف نموده بود دیگر ابزارهای مالی، سیاسی و حقوقی را برای حفظ ساختار تحریم و جلوگیری از انتفاع مالی ایران به کار گرفت.

ایجاد هراس در بانک ها درباره انجام تراکنش های مربوط به ایران، تمدید 10 ساله قانون تحریم های ایران، امضای قانون ویزا برای هراساندن تجار از ورود به ایران و گره زدن انتفاع مالی ایران به مسائل غیرهسته ای تنها بخشی از اقداماتی بود که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما برای ایجاد هراس در فضای بین المللی از تجارت با ایران و محدود کردن منافع مالی ایران انجام شد.

به نظر می رسد دولت جو بایدن در حال حاضر در کوشش است به وسیله متمرکز کردن مسائل پیرامون مذاکرات حول دوگانه برطرف یا عدم برطرف تحریم ها ذهن ها را از مسئله اصلی که چگونگی برطرف تحریم ها و راستی آزمایی آن است منحرف کند. ظاهراً تصور دولت فعلی آمریکا این است که چنانچه بر سر این دوگانه هیجانات کاذب و موانع ساختگی ایجاد کند می تواند برطرف تحریم ها مشابه آنچه در دوران اوباما رخ داد را به عنوان امتیاز به طرف ایرانی بفروشد.

این بازی آمریکا در عالی ترین سطح جمهوری اسلامی درک و رد شد به نحوی که رهبر معظّم انقلاب در تاریخ 19 بهمن 99 فرمودند: اگر میخواهند ایران به تعهّدات برجامی برگردد، باید آمریکا تحریم ها را کلّاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریمها را لغو نمایند و ما راستی آزمایی کنیم. آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمیگردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ترفند آمریکا برای منحرف کردن اذهان از راستی آزمایی برطرف تحریم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفند آمریکا برای منحرف کردن اذهان از راستی آزمایی برطرف تحریم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید