فراوری تخم مرغ کاهش یافت، افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال؟

به گزارش وبلاگ پشتیبانی، خبرنگاران : اختلاف چندبرابری نرخ مصوب نهاده های دامی با بازار آزاد و کاهش تقاضای خرید محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ منجر به زیان مرغداران شده است.

فراوری تخم مرغ کاهش یافت، افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال؟

به گزارش وبلاگ پشتیبانی به نقل از وبلاگ پشتیبانی، چند ماهی است که نوسان قیمت نهاده های دامی و کمبود عرضه در سامانه بازارگاه، فراورینمایندگان صنعت دام و طیور کشور را با مسائل بسیاری روبرو نموده است.

علی رغم رشد چند برابری قیمت ذرت، کنجاله سویا و سایر ریزمغذی ها، تخم مرغ کمتر از قیمت تمام شده فراوری و حتی نرخ مصوب عرضه می گردد که استمرار این فرایند صنعت مرغداری را به تعطیلی می کشاند چرا که دیگر فراورینمایندگان قادر به ادامه زیان های پی در پی نیستند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود تامین بخش اندکی از احتیاج مرغداران از سامانه بازارگاه، اما مسئولان ستاد تنظیم بازار بر مبنای نهاده با نرخ مصوب، قیمت تخم مرغ و مرغ را اعلام می نمایند که این امر با واکنش شدید فراورینمایندگان به سبب نبود سنخیت در هزینه های فراوری و فروش روبرو می گردد.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی گردد چرا که هر از گاهی مسئولان امر برای تنظیم بازار داخل، صادرات محصولات پروتئینی را متوقف می نمایند که این امر از دست دادن بازار های هدف و جایگزینی سایر رقبا را به همراه خواهد داشت.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات فراوری تخم مرغ به عنوان یکی از ارزانترین محصولات پروتئینی و زیان صنعت مرغداری طی ماه های اخیر با خبر شویم:

فراوری تخم مرغ کاهش یافت/ تاثیر سوء افزایش قیمت نهاده های دامی بر بازار تخم مرغ

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از افزایش نسبی قیمت تخم مرغ در بازار اطلاع داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 9 هزار تومان معادل شانه ای 16 هزار و 500 تا 18 هزار تومان است.

وی اضافه کرد: طی روز های اخیر ستاد تنظیم بازار به مدت زمان یک ماه، عوارض 4 هزار تومانی صادرات را برداشت که این امر منجر به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شده است.

نبی پور قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را بالای 11 هزار تومان خاطرنشان کرد و گفت: عرضه با نرخ های فعلی بیانگر زیان حداقل 3 هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی به شدت آشفته است، بیان نمود: در حال حاضر قیمت هر کیلو ذرت به بالای 3 هزار تومان و کنجاله 10 هزارتومان در بازار آزاد رسیده است که با استمرار این فرایند مرغداران قادر به ادامه فراوری نیستند.

وی فراوری اسمی روزانه تخم مرغ را 2800 تن خاطرنشان کرد و گفت: این در حالی است که فراوری واقعی 250 تا 400 تن کمتر از این میزان است.

نبی پور کاهش قدرت خرید خانوار و افت مصرف در فصل تابستان را از علل اصلی کاهش قیمت تخم مرغ در بازار خاطرنشان کرد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره آخرین شرایط صادرات تخم مرغ توضیح داد: هم اکنون صادرات تخم مرغ به دلیل عوارض بالا قطع شده است و با حذف عوارض صادرات باید منتظر ماند و دید که صادرات به کدام سمت و سو می رود.

بحران جدی صنعت طیور در کمین است

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با انتقاد از آشفتگی بازار نهاده های دامی اظهار کرد: اختلاف چندبرابری نرخ مصوب نهاده های دامی با بازار آزاد و کاهش تقاضا در بازار برای خرید محصولات پروتئینی از جمله تخم مرغ منجر به زیان چشمگیر مرغداران شده است.

وی اضافه کرد: بعضی اوقات دولت برای تنظیم بازار داخل و کاهش قیمت، جلوی صادرات را می گیرد که همین امر بر زیان مرغداران گوشتی و تخم گذار دامن می زند.

یوسف خانی پیرامون بعضی شایعات مبنی بر کمبود و گرانی تخم مرغ در 6 ماهه دوم سال بیان نمود: چند ماهی است که موضوع کمبود و گرانی تخم مرغ در 6 ماهه دوم سال در صورت استمرار آشفتگی بازار نهاده های دامی مطرح است که اگر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده نگردد، با بحران جدی در بازار روبرو می شویم.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی ادامه داد: قیمت کنونی کنجاله سویا با رشد بیش از 3 برابری نسبت به نرخ مصوب به بالای 9 هزار تومان در بازار آزاد رسیده است که استمرار این فرایند، فراورینمایندگان را نسبت به ادامه فراوری مایوس می نماید.

وی از بحران جدی صنعت طیور اطلاع داد و گفت: علی رغم نوسان و کمبود نهاده های دامی طی ماه های اخیر، مرغداران به امید فردای بهتر اقدام به فراوری می نمایند که با استمرار آشفتگی قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار، شرایط بدی در انتظار صنعت مرغداری خواهد بود

حذف عوارض صادراتی به یاری مرغداران آمد

رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن درباره تاثیر افزایش قیمت نهاده ها بر فراوری تخم مرغ اظهار کرد: در شرایطی که نهاده با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار نمی گیرد، مسئولان ذی ربط بر چه مبنایی قیمت تخم مرغ را معین می نمایند.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت و کمبود نهاده های دامی نگرانی هایی برای فراورینمایندگان ایجاد نموده است که اگر مسئولان امر تدابیری برای این موضوع نیندیشند به سبب جایگزینی آن با دیگر نهاده ها همچون گندم، بازدهی فراوری به شدت کاهش می یابد.

ترکاشوند قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ را بیش از 13 هزار تومان خاطرنشان کرد و گفت: عرضه هر کیلو تخم مرغ با نرخ مصوب 9 هزار و 500 تومان اختلاف معناداری با قیمت تمام شده محصول دارد که از مسئولان امر تقاضا داریم برای حفظ صنعت و فراوری هر چه سریع تر مسائل را مرتفع نمایند.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: با وجود نوسان شدید قیمت نهاده ها و اختلاف چندبرابری نرخ مصوب با بازار آزاد، نرخ تمام شده فراوری ملاک مرغدار است .

وی در سرانجام توضیح داد: با وجود افزایش هزینه های فراوری و ممنوعیت صادرات، خواهان حذف عوارض صادراتی شدیم که در نهایت کمیته رصد و پایش تخم مرغ کارگروه تنظیم بازار با این موضوع موافقت کرد و قرار است به گمرکات کشور ابلاغ گردد تا صادرات به میزانی که به فراوری داخل آسیب نزند، انجام گردد.

منبع: اقتصادنیوز

به "فراوری تخم مرغ کاهش یافت، افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری تخم مرغ کاهش یافت، افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید