روش های مختلف تکثیر درختان

به گزارش وبلاگ پشتیبانی، سختترین نوع لایه بندی، لایه بندی هوا است. نه به خاطر این که انجام آن سخت است بلکه به خاطر این که به سخت کوشی و صبر خیلی زیادی احتیاج دارد. دستور العمل های زیر مفید هستند :

روش های مختلف تکثیر درختان

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

لایه بندی هوا :

سختترین نوع لایه بندی، لایه بندی هوا است. نه به خاطر این که انجام آن سخت است بلکه به خاطر این که به سخت کوشی و صبر خیلی زیادی احتیاج دارد. دستور العمل های زیر مفید هستند :

شما باید یک شاخه ی سالم برای تکثیر انتخاب کنید. از نوک شاخه حدود 12 اینچ پایین بیایید. حالا یک چاقوی تیز بردارید و دو برش موازی نیم اینچی بزنید. نباید از داخل شاخه ببرید در غیر این صورت، شاخه را از دست خواهید داد.

کمی هورمون ریشه دهی به بریدگی ایجاد شده بزنید. این کار به تقویت فرآیند ریشه دهی یاری خواهد نمود.

خاک گلدان مرطوب و یا خزه اسفگنوم بردارید و بریدگی را با آنها بپوشانید. برای نگه داشتن آن در یک جا، از پوشش پلاستیکی استفاده بکنید. این کار به ایجاد کیسه ی محفوظ از هوا بر روی خاک و شاخه یاری خواهد نمود. این سخت ترین بخش است یعنی هم زمان نگه داشتن خاک و پلاستیک و کوشش برای گره زدن آنها به مکانی با کش.

بعد از این که پلاستیک، خاک و یا خزه را در یک مکان گذاشتید، با یک فویل آلومینیومی روی آنها را بپوشانید. فویل به جلوگیری از رسیدن پرتوهای خورشید به بریدگی و از بین بردن هورمون های ریشه دهی و هم چنین جلوگیری از گرم شدن بیش از حد منطقه یاری خواهد نمود.

فویل آلومینیومی را به طور منظم بردارید و کنترل کنید که آیا ریشه دهی رخ داده است یا نه. وقتی ریشه ها دیده شدند (ممکن است ماه ها طول بکشد) می توانید گیاه نو را از گیاه مادر، درست از زیر کیسه ببرید.

گیاه نو را در مکان دلخواه و مطلوب در خاک و یا ظرف قرار دهید. تعدادی از برگ ها را بکنید و گیاه را حتماً به طور منظم آبیاری کنید تا این که ریشه ها به طور کامل خودشان را تثبیت نمایند.

قلمه و پیوند زنی :

انواع مختلفی از قلمه ها وجود دارند که طبق فرایند و شکل برش به کار می فرایند. اما اساساً تمام این روش ها فقط نسخه هایی از روش قلمه زنی اصلی هستند. بعضی از روش های قلمه زنی برای درختان میوه در زیر بحث شده اند :

پیوند تازیانه و زبانه :

این روش که گاهی اوقات پیوند نیمکت هم نامیده می گردد، یکی از رایج ترین روش های پیوند به کار رفته است. اما این روش اساساً ضعیف است در نتیجه فقط برای پیوندهای کوچک مناسب است. ته ریشه و قلمه باید قطر یکسانی داشته باشند. طول قلمه باید حدود 5 تا 15 سانتی متر باشد و 2 تا 3 جوانه داشته باشد. یک برش مورب صاف و نرم در حدود نیم تا 2 اینچ بر روی بالای ساقه و پایین قلمه بزنید. حال قلمه را طوری در دست نگه دارید که برش زاویه دار، روبروی سرانجامی انگشت اول باشد. چاقو را در حدود دو سوم بالای برش، قرار دهید. یک بریدگی و شکاف بر روی قلمه و شکاف مشابهی بر روی ساقه ی زیر زمینی بزنید. حالا قلمه را بر روی ساقه ی زیر زمینی بلغزانید به طوری که تهاتر ساقه ی زیر زمینی حداقل در یک نقطه با تهاتر قلمه تماس داشته باشد. حالا بریدگی را با یک نوار با استفاده از پارا فیلم بپوشانید و کش نازک را ببرید و بر روی قلمه ببندید. کش، قلمه ها را خواهد کشید و با هم دیگر جمع خواهد نمود و تماس بهتر بافت های تهاتر را ممکن خواهد ساخت. بافت تهاتر هم قلمه و هم ساقه باید در تماس باشند تا قلمه زنی و پیوند پیروزیت آمیز باشد. گیاه را در معرض نور خورشید بیش از حد قرار ندهید و هم چنین آن را به طور کامل خشک نکنید.

پیوند زینی :

در این روش، قلمه ای با 2 تا 3 جوانه بردارید. بگذارید از نوک برش و بخش های دیگر در پارا فیلم فقط 1 اینچ در سرانجام بماند. یک چاقوی تیز بردارید و یک برش وی شکل در قلمه ایجاد کنید. تصویر آینه ای همان برش را با طول مشابه و مقدار ی وی شکل بر روی ساقه ی زیر زمینی ایجاد کنید. حالا قلمه ی وی شکل را بر روی تصویر آینه ای وی شکل ساقه ی زیر زمینی قرار دهید. آنها را با یک کش خیلی محکم گره بزنید. این تمام چیزی است که برای روش پیوند زینی، لازم و مورد احتیاج است.

روش های دیگر پیوند، شامل پیوند زنی روکش کناری، پیوند پوست درخت و پیوند شکافی است.

جوانه زنی :

جوانه زنی روشی است که شامل بیشترین تماس تهاتری است. سه روش جوانه زنی وجود دارد که عبارتند از : جوانه زنی تراشه، جوانه زنی حفاظی، جوانه زنی اجباری و وصله ای. بیایید نگاهی به تعدادی از این روش ها بیندازیم:

جوانه زنی تراشه :

جوانه زنی تراشه روشی است که به رشد درخت نو از هر جوانه بر روی چوب قلمه یاری می نماید. این روش برای ساقه های زیر زمینی پوست دار ضخیم و بزرگ، عملی و قابل اجرا نیست. نواری بردارید و آن را به دور ساقه زیر زمینی درست زیر جایی که می خواهید قلمه بزنید، بپیچید. یک چاقوی تیز بردارید و یک بریدگی سطحی V شکل بر روی پوست ساقه زیر زمینی ایجاد کنید. در این حالت، یک طرف از V باید بزرگ تر از طرف دیگر باشد. قلمه ای بردارید و از زیر جوانه منفرد ببرید. تراشه ای به همان مقدار بریدگی و شکافی که بر روی ساقه زیر زمینی ایجاد نموده اید، ایجاد بکنید. تراشه را بر روی شکاف قرار دهید و مطمئن شوید که تهاتر در تماس است. ته ساقه و قلمه را با پوشش پارا فیلم بپوشانید. آن را با استفاده از کش در یک مکان نگه دارید، ساقه زیر زمینی را بپوشانید اما جوانه را نه.

جوانه زنی T :

درختان مرکبات عموماً با استفاده از روش جوانه زنی T تکثیر می شوند. این روش بر روی گیاهان در حال رشد و فعال انجام می گردد که در آنها پوست درخت به آسانی از چوب جدا می گردد. باید یک چاقوی تیز بردارید و یک شکاف عمودی بر روی پوست ساقه زیر زمینی ایجاد کنید. بالای این شکاف عمودی، باید یک شکاف و بریدگی افقی ایجاد کنید. این حالت به صورت حرف T خواهد شد. قلمه را به همان روشی که در جوانه زنی تراشه انجام دادید، ببرید. در اینجا باید زیر جوانه را ببرید و سپس قلمه را بردارید و برش دوم را بالای جوانه انجام دهید. کمی از پوست ساقه زیر زمینی بالای T را بکنید. حالا جوانه را زیر پوست درخت بلغزانید و آن را با نوار پارا فیلم ببندید. جوانه را به هیچ وجه نپوشانید چون به فضا احتیاج دارد تا رشد کند. سپس وقتی جوانه ها آغاز به رشد کردند، می توانید بالای ساقه زیر زمینی را ببرید و گیاه را در مکانی که نور کامل آفتاب را دریافت می نماید، قرار دهید.

شما باید از ساقه ها و ریشه های زیر زمینی بالغ و قلمه های سالم برای این روش های تکثیر گیاهان استفاده بکنید تا پیروزیت حاصل کنید. ممکن است مبتدی ها در ابتدا مقدار پیروزیت کمتری داشته باشند اما با تکرار کوشش و سعی و خطا، به زودی قادر خواهید شد تکثیر گیاهی پیروز را انجام دهید.

منبع: راسخون

به "روش های مختلف تکثیر درختان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های مختلف تکثیر درختان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید