ضرب الاجل 7 روزه پاسخ به استعلامات گمرک، به کاهش رسوب کالا منجر شد

به گزارش وبلاگ پشتیبانی، دبیر کمیته گمرک ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری گفت: مصوبه نو هیات مقررات زدایی و معین ضرب الاجل پاسخ استعلامات گمرک از سازمان های هم جوار ظرف مدت 7 روز که به پیشنهاد اتاق ایران دنبال شد، مشکل رسوب کالا در گمرک را تا حد زیادی حل نموده و بهبود عملکرد آن را در پی خواهد داشت.

ضرب الاجل 7 روزه پاسخ به استعلامات گمرک، به کاهش رسوب کالا منجر شد

محمدرضا فاروقی همزمان با روز جهانی گمرک در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اضافه کرد: شرایط مالی ما در سال های اخیر به نوعی رقم خورد که علاوه بر انسداد تعاملات جهانی به علت اعمال شدیدترین تحریم های ناجوانمردانه بین المللی علیه کشور، بیماری جهانگیر کرونا نیز پیکره اقتصاد و فراوری را به آسیب های متعددی مبتلا کرد.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران ادامه داد: خوشبختانه در شرایط کنونی، با همراهی دست اندرکاران گمرکات کشور و تعامل با بخش خصوصی و سازمانهای همجوار به تدریج راهکارهای برطرف بسیاری از مسائل شناسایی و عملیاتی شده است؛ به گونه ای که هم اکنون فرایند تسهیل در صادرات محصولات فراوریی و واردات کالاهای اساسی و ضروری، نشانگر یک تفکر منسجم، به روز، چابک و کارآمد در مجموعه های گمرک بوده ومعیار پویایی این حوزه تاثیرگذار محسوب می گردد.

فاروقی شرح داد: یکی از مسائل عمده ما در گمرک در سال های گذشته، بحث رسوب کالا و موضوع تطویل در صدور مجوزهای سازمان های هم جوار گمرک بود. اما خوشبختانه با مصوبه اخیر هیات مقررات زدایی ضرب الاجلی معین شد تا سازمان های هم جوار ظرف هفت روز کاری پاسخ استعلامات گمرک را بدهند. در غیر این صورت این به معنای پذیرش محسوب می گردد و مسئولیت آن با سازمان مربوطه خواهد بود.

او با تأکید بر اینکه این مصوبه با پیشنهاد اتاق ایران و با پیگیری نمایندگان آن در شورای گفت و گو عملیاتی شده است بیان نمود: از آنجا که گمرک به عنوان دستگاه مجری موظف به اجرای دستورالعمل ها و قوانین بالادستی است و در حین انجام تشریفات گمرکی حدود 25 سازمان مجوزدهنده با آن در ارتباط هستند، لذا این مصوبه می تواند در انجام وظایفی که در ماده 12 و 8 آیین نامه اجرای قانون امور گمرکی برای گمرک تعریف شده اهمیت محوری داشته باشد.

او ادامه داد: بنابراین یکی از بزرگترین مسائل ما در حوزه ترخیص کالاهای وارداتی، نه به جهت امور گمرکی بلکه به واسطه اقداماتی بود که باید سازمان های هم جوار انجام می دادند و مانع از اجازه ترخیص کالا به وسیله گمرک می شدند.

فاروقی با تأکید بر اینکه ابزارها و فرآیندهای به کار گرفته در گمرک، مطلوب بوده و عملکرد این سازمان طبق انتظارات فعالان مالی پیش می رود گفت: در این شرایط ویژه منطقه ای و جهانی امروز ما، دست اندرکاران و کارگزاران گمرک با هدف برقرار ماندن چرخه فراوری و توسعه مالی به حمایت از فعالان واقعی اقتصاد، برخاسته اند. این امیدواری وجود دارد که باتدابیر دولت و همگامی بخش خصوصی و مدیریت اجرایی کشور، منظره روشنی در گستره فراوریملی، خودکفایی و استقلال مالی پیش روی ما باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ضرب الاجل 7 روزه پاسخ به استعلامات گمرک، به کاهش رسوب کالا منجر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرب الاجل 7 روزه پاسخ به استعلامات گمرک، به کاهش رسوب کالا منجر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید