حلقه های کشتزار

به گزارش وبلاگ پشتیبانی، یک کشتزار گندم را درنظر بگیرید با خوشه های به هم فشرده و تنگاتنگ طلایی رنگ و رسیده از گرمای آفتاب و چند شقایق در لابه لای آن ها تا این چشم انداز را دوچندان زیبا کند! درواقع گندمزاری چون همه گندمزارها. ولی یک روز

حلقه های کشتزار

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون

یک کشتزار گندم را درنظر بگیرید با خوشه های به هم فشرده و تنگاتنگ طلایی رنگ و رسیده از گرمای آفتاب و چند شقایق در لابه لای آن ها تا این چشم انداز را دوچندان زیبا کند! درواقع گندمزاری چون همه گندمزارها. ولی یک روز صبح برمی خیزید و می بینید که این گندمزار به بیماری عجیبی گرفتار شده است، به این ترتیب که در سطح آن دایره هایی منظم به طور غریبی ترسیم شده اند. این دایره ها اگرچه ناخواسته اند و مزاحم، ولی بسیار زیبا هستند و کامل. گاهی قطرشان به پنجاه متر هم می رسد. درون این دایره ها خوشه های گندم سر به زمین ساییده و مارپیچ چشم نوازی را به وجود آورده اند. البته در این میان تنها شما نیستید که سردرگم شده اید، بلکه کشتزارهای همسایه ها هم دست خوش همین پدیده شده اند.

این بیماری واگیر غالباً دامنگیر روستاییان جنوب انگلستان می گردد و به طور منظم هر ساله از اردیبهشت تا مهر این خط های مدور اسرارآمیز پدیدار می شوند. گاه خوشه های گندم تنها به یک سو خم می شوند و گاه دایره های هم مرکز تشکیل می دهند. گاه هم چند مرکز با فاصله های نابرابر پدیدار می شوند. به اسم نمونه، تنها در سال 1989 میلادی درحدود سی صد دایره و بیش از پانزده ساختار مختلف در این زمینه سرشماری شدند. چند موردی هم در ژاپن، استرالیا، و فرانسه دیده شد.

اگر بخواهیم علتی ساده و عامه پسند برای این پدیده بتراشیم باید بگوییم که این دایره ها جای پای سفینه های برون زمینی اند، و بسیاری بر این باورند که این اثرها بدون هیچ برو برگردی نشانه هایی از فرود بشقاب های پرنده ای هستند که راهنمایی آن ها را موجودات کوچک و سبزرنگ دیگر کرات به عهده داشته اند و نقش دایره های هم مرکز جای فرود سفینه هایی با ساختارهای پیچیده چند محفظه ای فضایی است.

جالب این که بعضی از شواهد هم این فرضیه را تأیید می نماید. بنابر گفته یکی از شهود، در بیست و هشتم ژوئن 1989 میلادی، کمی پیش از نیمه شب، روشنایی بزرگ نارنجی رنگی به زمین نزدیک شد. این نور که گوی مانند بود پیش از فرود آمدن کامل کمی حالت مسطح به خود گرفت و در حدود یک ثانیه بعد خاموش شد. شاهد این ماجرا می گوید که همراه با این پدیده سوت یا صفیری گوش خراش هم شنیده است. فردای آن شب، از این همه ماجرا فقط یک دایره پانزده متری به جا مانده بود. شاهد می گوید: بی تردید بشقاب پرنده ای گستاخانه از مزرعه من به منزله فرودگاه استفاده نموده است، بدون موافقت و اجازه من!

البته چنین تغییری چندان نمی پاید و جای شگفتی است که هیچ نشانه دیگری از فرود این سفینه ها بر جای نَمانَد. افزون بر این، اثرهای به جا مانده هر یک به نوعی و متفاوت از یک دیگر هستند و بعضی از آن ها بدون دخالت هیچ نوع گسیل نوری که بعضی مشاهده گران دیده اند تشکیل یافته اند. در این زمینه شرحات منطقی متعددی ارائه شده است و همگی مربوط به پدیده های هواشناختی هستند. با این حال هیچ یک از این شرحات به مقدار کافی قانع نماینده نیستند.

در حدود سی سال پیش، یک گروه پژوهشی که در زمینه پیدایش اثرهای دایره ای شکل در کشتزارهای گندم کوشش های پی گیری داشتند همه اثرهای شناخته شده را سرشماری کردند.

موضوع وقتی حادتر شد که این دایره ها را ساختگی و ساختن آن ها را محض شوخی و اذیت کردن دانستند. مثلاً گفته شد که در 1983، روزنامه نگاران نشریه ای به دو کشاورز پول دادند تا دایره های ساختگی ایجاد نمایندو بدین وسیله گزارشگران نشریه رقیب را به اشتباه بیاندازند. افراد دیرباور بر این عقیده اند که همه این اثرها را افرادی به وجود آورده اند که تشنه شوخی های پرسروصدا هستند. البته این دیدگاه نمی تواند چندان معتبر باشد زیرا چنان چه شوخی ای در کار باشد باید گفت که قرن هاست این شوخی ادامه دارد! افزون بر این گروه پژوهشگر تأکید می نمایند که ساختن بعضی از این شکل ها با ابزار مکانیکی که امروزه در دسترس داریم امکان پذیر نیست. بنا بر عقیده پروفسور ترنس میدن، بنیان گذار گروه، این دایره ها منشأ طبیعی دارند و علت خوابیدن خوشه های گندم بر روی زمین، وجود گردبادهای کوچک است که دانشمندان آن را وُرتِکس (vortex) می نامند. ورتکس یک جریان حلقه ای توخالی است که در حالت های خاص در مایعاتِ جاری پدید می آید، مانند هنگامی که آب حوض از راه زیرآب خالی می گردد. جهت چرخش این جریان حلقه ای در نیم کره شمالی و جنوبی عکس هم هستند. بنابراین، چنین گردبادهایی، خوابیدن خوشه های گندم بر روی زمین و پیدایی این دایره های تودرتو را شرح می دهد. بزرگی این دایره ها بستگی به قطر گردباد دارد و این خود علتی برای کوچکی و بزرگی آن هاست.

پژوهشگران علت وفور این علائم در جنوب انگلستان را مربوط به ویژگی جغرافیایی آن منطقه می دانند. بنا بر گفته پروفسور میدن، هوای بدون تلاطم و آرام و پایدار در طول چندین صد متر در روی زمین حالتی مناسب برای پیدایی این گردبادهاست. چنین حالتی بیش تر شب پدید می آید و آن هنگامی است که یک لایه هوای خنک در زیر یک لایه هوای گرم تر در روی زمین در دام بیافتد. هوای سرد که سنگین تر از هوای گرم است به آرامی بر سر جایش می ماند و هیچ تلاطمی پدید نمی آید. اما چنان چه نسیم سبکی که از جانب دریا می وزد به مانعی برخورد کند تمام شرایط برای تشکیل گردبادهای کوچک فراهم می شوند. تندان های سواحل انگلیس که سی تا صد و پنجاه متر ارتفاع دارند دقیقاً همان موانعی هستند که بدان ها اشاره کردیم. چون گردبادها به راه افتادند در وسعت چندین صد متر و حتی گاه چندین کیلومتر از سواحل، بر روی زمین پخش می شوند.

این فرضیه اگرچه قانع نماینده به نظر می رسد، ولی پرسش های بسیاری را هم پیش می کشد. مثلاً چگونه می توان گوی های درخشانی را که بعضی از شهود واقعاً آن ها را دیده اند شرح داد؟ صداهای صفیر و سوت مربوط به چیست؟ در این زمینه برای از میدان به در کردن پروفسور میدن دلایل بیش تری ضروری است، زیرا وی در پاسخ به دو پرسش فوق گفت که در خصوص اول، گردبادها حامل بار الکتریکی بوده اند، و منشأ صداها هم ممکن است همین باشد و از یک خط فشار قوی پدید آمده باشند. نور را می توان مربوط به بارهای الکتروستاتیک (الکتریسیته ساکن) دانست، مانند جرقه هایی که به هنگام درآوردن لباس از تن مشاهده می گردد. بنا بر گفته پروفسور میدن، حضور گرد و خاک و یا گرده گل ها و گیاهان در پیدایش و حفظ بار الکتریکی گردبادها، نقشی مهم دارند. بنابراین می توان چنین شرح داد که هنگامی که بار الکتریکی زیاد باشد گردبادها درخشان و نورانی می شوند و در غیر این صورت نامرئی خواهند بود.

با توجه به معلومات کنونی بشر، این شرح منطقی و کاملاً معقول است. با این حال، هنوز چیزی محققاً به اثبات نرسیده است. بنابراین، پژوهشگران باید بتوانند فرضیه ای محکم در زمینه تشکیل این ساختارهای پیچیده ارائه بدهند، به ویژه این که شرح دادن ترتیب منظم دایره ها در چارچوب دانسته های کنونی بسیار مشکل است.

بعضی از پژوهشگران از مخالفت آشکار با فرضیه پروفسور میدن ابایی ندارند، زیرا این فرضیه کناره های واضح و تعیین دایره ها را شرح نمی دهد چه در حالتی که خوشه های گندم خوابیده باشند و چه در حالتی که برپا مانده باشند.با این حال بسیار شگفت انگیز خواهد بود اگر حتی دست کم بخشی از این نظریه واقعیت نداشته باشد، اگرچه کسانی هستند که شب را با فانوس و غذایی مختصر در کشتزارها سپری می نمایند تا بلکه نمایشی از نور و صدا که سفینه های مریخی به نمایش می گذارند را ببینند!

منبع: راسخون

به "حلقه های کشتزار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حلقه های کشتزار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید