شباهت نقش زیگورات های تیمره با معبدهای باستانی برخی نقاط جهان

به گزارش وبلاگ پشتیبانی، خبرنگاران-گروه استان ها: طی دهه های اخیر در مناطقی از مرز استان های مرکزی(خمین)، لرستان و اصفهان(گلپایگان) سنگ نگاره هایی یافت شد که تحقیق و بررسی درزمینهٔ آنها نشان از قدمت پیش از تاریخ این سنگ نگاره ها داشت، به طوری که مشخص شد برخی از این آثار به جای مانده، قدیمی ترین سنگ نگاره های یافت شده در جهان هستند.

شباهت نقش زیگورات های تیمره با معبدهای باستانی برخی نقاط جهان

تیمره منطقه ای در شهرستان خمین است که 21 هزار سنگ نگاره را همراه با اسرار شگفت انگیزی در دل خود جای داده است. بزرگ ترین تابلوی سنگی کشور در منطقه تیمره به مساحت 40مترمربع تصویر شده که به کتیبه بزرگ معروف است. در این تابلوی سنگی بیش از 150نقش یک جا جمع شده است که رازگشایی از این سنگ نگاره به تنهایی سال ها کار پژوهشی در سطح بین المللی نیاز دارد.

کهن ترین خط کشف شده در ایران نیز متعلق به سنگ نگاره های تیمره خمین است. همچنین یک سوم الگوی کتیبه های خطی و تصویری موجود در باغ کتیبه های کاخ نیاوران، متعلق به تیمره است.

چندی پیش طی بررسی های کارشناسان در منطقه تیمره خمین، سنگ نگاره هایی کشف شد که مشابهت زیادی به زیگورات ها در دنیا دارد. کشف این نشانه ها و قدمت بالای آنها در مقایسه با سنگ نگاره های مربوط به معابد نیایشی دنیا در کشورهای دیگر، این تفکر را برمی انگیزد که ساختار معابد نیایشی دنیا نیز ابتدا از این منطقه سرچشمه گرفته است. اینکه در دنیا باستان و زندگی ابتدایی چگونه مفاهیم و باورها در مناطق مختلف منتشر می شده خود سوالی است که لازمه پاسخگویی به آن ده ها سال کار تحقیقاتی است.

نقش زیگورات های خمین 5000 سال قدمت دارد

محمدناصری فرد، پژوهشگر سنگ نگاره های ایران و دنیا در گفتگو با وبلاگ پشتیبانی گفت: بیشتر معبدهای نیایشی باستانی که در دنیا کشف شده هرمی شکل و مطبق (طبقه) هستند و پژوهش های اخیر در سنگ نگاره های تیمره خمین نشانگر این است که بین معبدهای نیایشی باستانی دنیا با نقش زیگورات های تیمره خمین مشابهت وجود دارد.

وی اظهار کرد: کشف نقش های متعدد زیگورات در منطقه تیمره شهرستان خمین متعلق به هزاره های پنجم تا سوم قبل از میلاد، نشان از وجود اندیشه یکسان در ساخت معبدهای نیایشی مطبق و هرمی شکل دارد.

ناصری فرد گفت: نقش زیگورات تیمره در چهار طبقه هرمی شکل است و در طرح بازسازی شده زیگورات های دنیا نیز شباهت ظاهری با نقوش زیگورات مکشوفه در تیمره وجود دارد.

وی اظهار کرد: شگفت انگیز است که نمونه های معبدهای نیایشی آمریکای جنوبی، شرق آسیا و دیگر نقاط دنیا که در قالب سازه های آئینی باستانی کشف شده شبیه نقش زیگورات های کشف شده در تیمره خمین است.

ناصری فرد اظهار داشت: نکته جالب اینکه این سازه ها کمتر از دو هزار و 100 سال قدمت دارند در حالی که قدمت نقش زیگورات های تیمره خمین به پنج هزار سال نیز می رسد.

نویسنده دو کتاب در مورد سنگ نگاره های ایران اضافه کرد: کشف این شباهت های دنیای با نمونه های مکشوفه در تیمره خمین این ذهنیت را برای هر بیننده ای ایجاد می کند که شاید اولین سازه های نیایشی که مطبق و هرمی شکل بوده در ایران ایجاد شده اند و طی هزاره های بعد به دیگر نقاط دنیا منتقل شده اند.

وی گفت: مسئله شباهت نقش زیگورات خمین با نمونه معبدهای باستانی کشف شده در دیگر نقاط دنیا یک دیدگاه جدید در سازه های نیایشی باستانی در ایران باز می کند که نیاز به مطالعات بیشتر و جامع تری است.

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران و دنیا در ارتباط با زیگورات گفت: کلمه زیگورات ریشه اکدی (یکی از اقوامی که در همسایگی ایلام زندگی می کردند) دارد و به معنی صعود به آسمان است. زیگورات ها معبدهای هرمی شکل بودند که در چند طبقه ساخته شده و با پلکان متعدد می شد به طبقات بالا رسید.

وی اضافه کرد: زیگورات ها برخلاف اهرام مصر از سنگ ساخته نشده اند بلکه از آجر گلی یا خشت هستند و کسانی که این معبدها را می ساختند فکر می کردند که هرچه به خدایان باستان نزدیک تر باشند بهتر می توانند عبادت کنند، بنابر این باید ساختمان های بزرگ تر و طبقات بیشتری ساخته می شد و در آخرین طبقه این معابد باستانی که مهم ترین طبقه نیز بود، خدای آفرینش نگهداری می شد.

شباهت نقش زیگورات های تیمره با معبدهای باستانی برخی نقاط دنیا

مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در گفتگو با وبلاگ پشتیبانی گفت: نقش زیگورات های کشف شده در منطقه تیمره خمین از نظر ظاهر بسیار شبیه به معبدهای نیایشی باستانی در برخی مناطق دنیا نظیر نروژ و فنلاند است.

اسماعیل شراهی اضافه کرد: البته اگر چه از نظر ظاهر نقش زیگورات های تیمره شبیه این معبدهای باستانی است اما از لحاظ بن مایه فرهنگی ممکن است با هم تفاوت داشته باشند چرا که حوزه های جغرافیایی و فرهنگی متفاوتی دارند.

مدیر پژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: مشابهت در بسیاری از سنگ نگاره ها در دنیا وجود دارد نظیر نقش های شکار و بزکوهی که عموماً در سنگ نگاره ها مشاهده می شود اما ممکن است که این نقش ها از نظر محتوا و مفهوم در هر منطقه متفاوت باشند.

شراهی گفت: مشابهت نقش زیگورات های تیمره خمین با معبدهای نیایشی باستانی با توجه به قدمت و ارزش این سنگ نگاره ها نیاز به مطالعه، پژوهش و بررسی گسترده علمی در سازه های نیایشی دنیا دارد که باید پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

هنرهای برجای مانده از روزگار باستان و پیش از تاریخ، دریچه ای برای شناخت بیشتر از دنیای مبهم و پر از پرسش باستان رو به ما می گشاید که از طریق این نشانه ها می توان دوران ماقبل تاریخ را با دقت و دانش بیشتری رصد و ارزیابی کرد. از دریچه این آثار می توان تاریخ، هنر، فرهنگ و نوع اندیشه مردمان دوران پیش از تاریخ را بیش از پیش شناخت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شباهت نقش زیگورات های تیمره با معبدهای باستانی برخی نقاط جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شباهت نقش زیگورات های تیمره با معبدهای باستانی برخی نقاط جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید