طرح هسته های مسئله محور نخبگانی توسعه می یابد

به گزارش وبلاگ پشتیبانی به نقل از بنیاد ملی نخبگان، به منظور بهره گیری مؤثرتر از مزیت ها و امکانات استانی (به ویژه دانشگاه های استان) و به منظور تربیت و آماده سازی نیروهای مستعد با هدف زمینه سازی برای اثرگذاری آنان بر پیشبرد مؤلفه های اقتصاد مقاومتی، بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاهم نامه همکاری منعقد کردند.

طرح هسته های مسئله محور نخبگانی توسعه می یابد

محمدصادق موحد، معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان، در مورد این تفاهم نامه گفت: با توجه به مسئولیت دانشگاه ها و مراکز علمی در برطرف نیازها و چالش های اساسی کشور، لازم است اجتماع نخبگانی نقش پررنگ تری را ایفا نماید. این رسالت مستلزم تدوین برنامه مناسب برای هر استان به اقتضای مزیت های نسبی و شرایط خاص آن استان خواهد بود.

وی در ادامه، همکاری در برنامه ریزی و حمایت فعالیت های هدفمند و اثربخش دانشگاه ها در قالب تشکیل هسته های دانشجویی مسئله محور در طرح شهید احمدی روشن، به منظور آموزش دانشجویان در بستر حل مسائل واقعی و ایجاد همکاری و هم افزایی میان اعضای هیئت های علمی دانشگاه ها در راستای مأموریت گرایی و توجه به مزیت ها و توانمندی های ملی و استانی با عنایت به نقش دانشگاه ها در توسعه استانی و منطقه ای را از موضوعات مهم این تفاهم نامه برشمرد.

موحد گفت: در قالب این تفاهم نامه بنیاد ملی نخبگان اعتبار فعالیت های دانشجویان در هسته های دانشجویی مسئله محور را فراهم می نماید و معاونت پژوهشی وزارت عتف نیز با احصای مسایل متناسب با طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان مطابق با اهداف مبتنی بر حل مسایل بومی و منطقه ای و با همکاری دانشگاه های سراسر کشور، اعتباری نیز برای فعالیت استاتید خبره و هزینه های تجهیزاتی تا سقف تعیین، فراهم می نماید.

بعلاوه در این مراسم محمدسعید سیف، مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این باره گفت: توجه به چالش های استانی، منطقه ای و ملی در هدفمند کردن ماموریت های محوله دانشگاه ها و پژوهشگاه ها امری لازم است.

وی اضافه نمود: چالش ها معمولاً در اسناد مختلفی از جمله مطالعات استانی و نیز اسناد آمایشی آمده است و غالباً دانشگاه های هر استان توجه خاص به مسایل بومی و منطقه ای در استان دارند. ارتباط مستقیم دانشگاه به این مسایل، درک بهتر از مسائل و این سابقه فعالیت یاری می نماید تا بهتر بتوان ماموریت ملی در این رابطه به آن دانشگاه ها واگذار کرد.

سیف در ادامه با اشاره به این تفاهم نامه، حمایت و پشتیبانی از دانشگاهای فعال در این عرصه و پیش بینی مشوق های مناسب (هسته های دانشجویی مسئله محور (طرح شهید احمدی روشن)را ضروری دانست و گفت: هدف آن است که با مأموریت گرا کردن دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در یک طرح هم افزایی با سایر نهادهای استانی و سایر بخش ها بتوانیم مأموریت های عملی، کوتاه مدت و بلندمدت تعیین کنیم.

وی ادامه داد: رویدادهای رقابتی مسئله محور (طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان) و برنامه ریزی و هماهنگی برای مشارکت سازمان ها و ارگان های مرتبط با هر موضوع در سطح ملی از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه به آن توجه می گردد.

این تفاهم نامه از ابتدای سال 1401 اجرا می گردد و به همین منظور جلسات توجیهی آن برای دانشگاه های کشور به صورت مشترک به وسیله معاونت پژوهش وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "طرح هسته های مسئله محور نخبگانی توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح هسته های مسئله محور نخبگانی توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید