کاهش جمعیت چشم گیر ژاپن در پنج ساله گذشته

به گزارش وبلاگ پشتیبانی، این روزها کاهش جمعیت به یک چالش بزرگ برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است، کاهش نیروی جوان و مسائل مربوط به افزایش سن در کشورها. آخرین سرشماری در ژاپن حقیقت تلخی را که خیلی قبل تر کرکره های پایین مغازه ها و دهکده های رها شده در کشور نشان می دادند، تایید می نماید، جمعیت این کشور رو به کاهش است (نزدیک به یک میلیون نفر). با خبرنگاران همراه باشید تا در این مقاله بیشتر به این موضوع بپردازیم.

کاهش جمعیت چشم گیر ژاپن در پنج ساله گذشته

بر طبق نتایج سرشماری های سال 2015 که به تازگی منتشر شده است، جمعیت ژاپن پاییز گذشته، 127.1 میلیون نفر بوده که در مقایسه با سال 2010با جمعیتی بالغ بر 128.1 میلیون نفر، 7 درصد کاهش داشته است. 974 هزار نفر کاهش جمعیت در پنج سال اخیر که برای اولین بار از زمان مصوب شدن سرشماری های هر پنج سال یکبار در ژاپن (1920) دیده شده است.

نخست وزیر ژاپن شینزو آبه (Shinzo Abe) ، خواهان این شده است که جلوگیری از کاهش جمعیت به زیر 100 میلیون جز اولویت های مهم کشور قرار گیرد. اما کارشناسان جمعیت می گویند در نهایت انجام این کار غیرممکن است حتی اگر نرخ تولد طبق چهارچوب آبه (Abe) از هر زن 1.4 کودک در حال حاضر به 1.8 افزایش یابد.

بدون افزایش قابل توجه در نرخ تولد یا ممانعت از مهاجرت مردم ژاپن، طبق پیش بینی ها تا سال 2050 جمعیت به 108 میلیون نفر کاهش خواهد یافت و تا سال 2060 این رقم به 87 میلیون خواهد رسید.

قطارهای توکیو همچنان در ساعت های پر رفت و آمد بسیار شلوغ هستند، شهرهای بزرگ ژاپن کماکان با رشد نیروی کار جوانی روبرو اند که شهرهای کوچک خود را برای یافتن کار ترک می نمایند. آمارها نشان می دهد جمعیت توکیو از سال 2010، 2.7 درصد رشد داشته و به 13.5 میلیون نفر رسیده است.

اما با نگاهی به دیگر منطقه ها، با مغازه های کوچک خالی که صاحبانشان بازنشسته و یا فوت شده اند، روبرو می شوید. در منطقه ها روستایی، حتی فقط در خارج از توکیو، اغلب دهکده ها خالی از سکنه هستند، زمین های کشاورزی با رشد بیش از حد محصولات روبه رو هستند و اتوبوس و قطار به علت تقاضای اندک به نوبت سرویس دهی می نمایند.

نمودارهای سرشماری نشان می دهند نرخ رشد جمعیت در سال 1950 به بالاترین نقطه رسید، تاسال 1975 دچار سقوط شد و در سال 2011 این نرخ به صفر رسید. در کنار ژاپن که با بحران کاهش جمعیت روبه رو است، دیگر کشورهای آسیایی نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می نمایند. در کره جنوبی، چین و بخش های دیگری از آسیای شرقی، افزایش طول عمر و کاهش اندازه تولد نگرانی هایی را نسبت به اینکه چگونه با افزایش سریع سن و کم شدن نیروی کار روبرو شوند، ایجاد نموده است.

طبق گزارشی که در اواخر سال گذشته از بانک جهانی صادرشد، پیش بینی کرد هزینه های درمان و حقوق بازنشستگی زمانی که افراد مسن پشتیبانی کمتری را از سمت خانواده هایشان دریافت می نمایند، به سرعت افزایش خواهد یافت.

این گزارش می گوید: فرایند سریع پیری در آسیای میانه سبب افزایش چالش های سیاسی، اقتصادی و فشارهای اقتصادی و ریسک های اجتماعی شده و پیشنهاد نموده است که دولت ها زمینه مشارکت بیشتر و آسان تر زنان و افراد مسن را در نیروی کار فراهم نمایند، مراقبت های بهتری را برای بچه ها و سالمندان در نظر بگیرند و سیستم سلامت و حقوق بازنشستگی را برای مقابله با این شرایط سرو سامان بدهند.

برای ژاپن که یک مدل اقتصادی پس از جنگ است و بر پایه افزایش عایدی و مصرف قرار گرفته است، بحران جمعیت یکی از بزرگترین چالش ها است. طبق گفته موسسه ملی مطالعات جمعیتی و امنیت اجتماعی ژاپن، نزدیک به یک سوم تمام ژاپنی ها در سال 2015 بالای 65 سال بوده اند و در سال 2050 تقریبا 40 درصد از جمعیت آنها بالای 65 سال خواهند بود.

Richard Katz که متخصص اقتصاد شرق است پیش بینی نموده تا سال 2045، به ازای هر نفر 13 درصد کمتر کارگر در ژاپن وجود خواهد داشت. این بدان معناست که از نظر اقتصادی هر کارگر باید برای جبران کاهش نیروی کار و حفظ استانداردهای کنونی زندگی آنها 13 درصد بیشتر فراوری داشته باشد.

اقتصاد ژاپن برای دو دهه اخیر دچار رکود شده است که بخشی از آن به علت عدم تمایل شرکت ها برای سرمایه گذاری در بازاری است که متقاعد شده اند در آینده کوچک خواهد شد.

زمانی که آبه در اواخر سال 2012 به این سمت رسید، سوگند خورد که با حرکت های بزرگ و اصلاحات گسترده موجب رشد و پیشرفت ژاپن گردد. تا الان تعداد اندکی از اصلاحات اجرا شده اند، اگرچه سود شرکت های بزرگ در نتیجه کاهش ارزش ین در مقابل دیگر پول ها افزایش یافت.

در همین حین، اصلاحات رشد آبه متوقف شد، به علت اینکه شرکت ها تصمیم گرفتند که به جای بهبود کارخانه ها و افزایش دستمزد (اقداماتی که ممکن است باعث تحریک تقاضا در ژاپن گردد)، پول های خود را خارج از کشور با رشد سریع تر سرمایه گذاری نمایند.

منبع: mashable

منبع: کجارو

به "کاهش جمعیت چشم گیر ژاپن در پنج ساله گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش جمعیت چشم گیر ژاپن در پنج ساله گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید