ایران و آمریکا بر سر مذاکره غیرمستقیم برای بازگشت دو جانبه به برجام به توافق رسیدند

به گزارش وبلاگ پشتیبانی، اتحادیه اروپا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سرانجام نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام از توافق بر سر پیگیری گفتگوهای خود طی هفته آینده در وین خبر داده اند. آمریکا حضورش در مذاکرات هفته آینده در وین را تائید نموده و برای گفتگوی مستقیم با ایران نیز اعلام آمادگی نموده است.

ایران و آمریکا بر سر مذاکره غیرمستقیم برای بازگشت دو جانبه به برجام به توافق رسیدند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مذاکره غیرمستقیم در وین را گامی سالم و رو به جلو توصیف کرد. در مقابل محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مصاحبهی مستقیم با واشنگتن را غیرضروری دانست.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده البته با لحنی محتاطانه گفت: اکنون روزهای ابتدایی است و انتظار نداریم فورا گشایشی صورت گیرد زیرا مصاحبههای دشواری در راه است.

براساس اعلام یورونیوز، شرکت کنندگان در نشست مجازی روز آدینه بر تعهد خود مبنی بر حفظ توافق هسته ای سال 2015 تاکید کردند. اتحادیه اروپا پیش از این اعلام نموده بود که محور مذاکرات روز آدینه بازگشت احتمالی آمریکا به برجام خواهد بود.

ایران و قدرت های جهانی در این جلسه مجازی در خصوص راه های بازگشت به اجرای کامل و موثر توافق هسته ای سال 2015 مصاحبه کردند. شرکت کنندگان همچنین اعلام کردند که از بازگشت آمریکا به برجام استقبال خواهند کرد.

هدف از مصاحبههای هفته آینده معین اقدامات لازم برای لغو تحریم ها علیه ایران و اجرای تعهدات هسته ای تهران عنوان شده است. عباس عراقچی، نماینده ایران در نشست روز آدینه در مصاحبه با صداوسیمای ایران گفت که بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای احتیاج به مذاکره ندارد و راستا آن معین است.

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه نمود: هیات ایرانی هیچ گونه مذاکره ای با هیات آمریکایی در هیچ سطحی نخواهد داشت.

بعضی رسانه ها پس از نشست مجازی روز آدینه گزارش دادند که آمریکا نیز قرار است در مذاکرات هفته آینده کمیسیون مشترک برجام در وین حضور داشته باشد. واشنگتن ساعاتی بعد این گزارش ها را تایید کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری نشست مجازی روز آدینه گفت که هدف از مصاحبههای هفته آینده در وین زمینه چینی برای بازگشت آمریکا به برجام است. بنا به اعلام اتحادیه اروپا قرار است جوزپ بورل در وین به طور جداگانه با همه طرف های برجام و آمریکا رایزنی کند.

انریکه مورا از مسئولان ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست روز آدینه را برعهده داشت مصاحبههای اجرا شده را مثبت ارزیابی کرد.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین پس از جلسه مجازی روز آدینه گفت: به نظر می رسد در راستا درستی قرار گرفته ایم اما طی راستا پیش رو راحت نخواهد بود و کوشش های زیادی می طلبد. به نظر می رسد طرف های اصلی برای آن آماده هستند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در صفحه توئیتر خود ضمن رد ملاقات مستقیم بین مقامات ایران و آمریکا چنین نشستی را غیرضروری توصیف کرد. او اضافه نمود که هدف از نشست وین نهایی کردن سریع لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای از راه برنامه ریزی برای لغو همه تحریم ها و سپس توقف اقدامات متقابل از سوی ایران است.

وزیر امور خارجه ایران در حالی مذاکره مستقیم با آمریکا را غیر ضروری دانست که ایالات متخده نیز ضمن تائید حضور این کشور در مذاکرات هفته آینده در وین برای مصاحبهی مستقیم با تهران اعلام آمادگی نموده است.

از سوی دیگر هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان از توافق طرف های مناقشه بر سر پرونده هسته ای ایران برای ملاقات در وین استقبال کرد. وی اضافه نمود که کشورش به همراه فرانسه و بریتانیا طی هفته های اخیر برای اجرای کامل برجام کوشش زیادی انجام داد.

ایران و آمریکا در حالی بر سر مصاحبهی غیرمستقیم با یکدیگر بر سر بازگشت به برجام توافق نموده اند که نزدیک به سه سال از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا برای خروج این کشور از برجام می گذرد.

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام وبلاگ پشتیبانی دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "ایران و آمریکا بر سر مذاکره غیرمستقیم برای بازگشت دو جانبه به برجام به توافق رسیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و آمریکا بر سر مذاکره غیرمستقیم برای بازگشت دو جانبه به برجام به توافق رسیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید